Ken je dat?

Je wilt een artikel schrijven en je komt er achter dat je lezer het artikel beter kan begrijpen wanneer hij bepaalde achtergrondkennis heeft.

Je weet ook dat er mensen tussen je lezers zitten die deze achtergrondkennis hebben. Die zitten misschien niet te wachten op informatie die ze al hebben.

Je wilt voorkomen dat je artikel als een koe overkomt, die alles nog eens loopt te herkauwen.

Niemand zit te wachten op een herkauwende koe. We willen nieuwe dingen lezen en zien.
Ik tenminste wel. Jij?
Op mijn vakgebied zijn er weinig mensen die met originele informatie komen. Het gebeurt mij vaak dat ik op een blog over bloggen terecht kom waar ik een herkauwende koe tegenkom.

Jammer. Mij zijn ze dan kwijt.

Kennisbank - Blog Universiteit

Er is een heel simpele oplossing voor dit herkauw probleem.

Je laat de kennis op je website absoluut naar voren komen. Want je wilt bereiken dat je de online go-to-guy (of girl afhankelijk van je geslacht) bent.

Die basiskennis laat je in je artikel achterwege. Je verwijst er alleen maar naar.

 

Waar moeten ze het zoeken?

Dé plek voor dit soort informatie is in real life de bibliotheek of Wikipedia voor de mensen die vooral online bezig zijn zoals ik.

Op je website noem je dit je Kennisbank.

De Kennisbank is een plek op je website waar je allerlei informatie verzamelt die handig is voor je lezer of bezoeker om na te slaan.

Het gaat hier vooral om basiskennis van jouw vakgebied.

Wanneer je als imageconsultant blogt voor andere imageconsultants, dan zitten die echt niet te wachten op kleurkennis. Toch zullen er mensen tussen zitten die dit wel heel handig vinden en af en toe nog eens willen nalezen.

En dat kan dus nu in je Kennisbank.

Wat is nou basiskennis?

Dat is kennis die jij als expert kunt dromen. Wanneer je mij middenin de nacht wakker maakt met de vraag: ‘Wat is een plugin?’, dan kan ik je bijna op automatische piloot uitleggen wat een plugin is.

Het is kennis waar jij als expert niet meer over hoeft na te denken en waarschijnlijk een groot deel van je doelgroep ook niet.

 

Maar WAAROM nou die kennisbank?

  1. Om te voorkomen dat jouw geweldige ideeën verdwijnen tussen basiskennisKennisbank - Blog Universiteit
  2. Om een plek te hebben op je website die je bezoeker kan gebruiken als een encyclopedie
  3. Om een plek te hebben waar jij in je artikelen naar kunt verwijzen
  4. Om veel content op je website te hebben

 

Veel content op je website

Content is King. Wel eens van gehoord?

Google en andere zoekmachines zijn dol op content. Dat helpt de zoekmachine jouw website beter te beoordelen voor de zoekmachine resultaten.

Het is niet alleen handig voor je bezoekers en lezers van je blogartikelen.

Het werkt enorm krachtig bij het verbeteren van de resultaten van jouw website in de zoekresultaten van de zoekmachine.

Tonny Loorbach noemt het een SEO kanon.

Je hebt namelijk zoveel content waar je zoekwoorden in stopt dat er op heel veel verschillende zoekwoorden bezoekers op je website komen.

Wanneer je die waardevolle content biedt in je Kennisbank is de kans heel groot dat ze verder gaan kijken op je website.

 

Bloggen Kennisbank

Vanaf vandaag heeft Blog Universiteit een Kennisbank.

Op die kennisbank geef ik je zo veel informatie over bloggen als ik maar kan. Dat geeft mij ruimte om in artikelen meer aandacht te besteden aan strategieën om een betere blogger te worden waardoor jij je expertstatus verhoogd.

 

De Bloggen Kennisbank vul ik dagelijks aan met handige informatie verdeeld over een aantal categorieën.

 

Neem snel een kijkje.

Graag hoor ik wat je ervan vindt.
Waar wil jij informatie over in de Bloggen Kennisbank? Deel het hieronder in het commentaarveld.

 

Esther Molenaar

Blog content? Coach content!

 

PS. Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het artikel te delen.